Presentatie boek “75 jaar bevrijding”

AMICI INSULAE – BOEK OVER 75 JAAR BEVRIJDING – VERHALEN ROND DE OORLOG OP HET EILAND IN DE MAAS.

In het kader van ’75 jaar bevrijding’ geeft de historische vereniging Amici Insulae (Stevensweert en Ohé en Laak) een boek uit met als titel: 75 JAAR BEVRIJDING – VERHALEN ROND DE OORLOG OP HET EILAND IN DE MAAS.

Vooral voor de jongere generatie komt deze gebeurtenis steeds verder weg te liggen. Voor hen is de vrijheid tegenwoordig vanzelfsprekend, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog was dit niet zo. Dit boek handelt over opoffering onder erbarmelijke omstandigheden en het verlies van dierbaren. Een belangrijk onderdeel in dit boek is de laatste kans om verhalen over de oorlog, evacuatie en bevrijding te verzamelen. Een groot aantal personen zijn bereid gevonden om hun persoonlijk verhaal, hun persoonlijke herinneringen te delen. Zij waren toen meestal nog kind. Het zijn unieke verhalen. Daarnaast heeft de redactie getracht de slachtoffers van Stevensweert en Ohé en Laak een gezicht te geven. Aandacht krijgt ook het neerstorten van een Engelse bommenwerper bij Ohé en Laak. Tijdens de evacuatieperiode eisten beschietingen en bombardementen levens op het Eiland in de Maas zelf, maar ook op de Deelgaard, op het Reutje en vooral in Montfort. Hoofdstukken zijn o.a. ook gewijd aan het verzet, de evacuatie naar het noorden, dagboeken en opstellen maar ook de tijd na de bevrijding: verwoesting en wederopbouw, beperkingen en gebrek.

Het boek wordt op 21 december gepresenteerd. Het is op 21 december verkrijgbaar van 15.30 uur tot 18.00 uur in café De Maaspoort te Stevensweert. Verder is het boek te verkrijgen in het museum te Stevensweert op 22, 25, 26 en 29 december van 13.00 uur tot 16.00 uur en op 1 januari van 13.00 uur tot 16.00 uur. Tevens op de zondagen in de maanden januari en februari 2020 van 13.00 uur tot 16.00 uur.

De kosten van het boek: leden Amici Insulae € 5,- (op vertoon van de ledenpas),  inwoners Stevensweert en Ohé en Laak € 10,- en overigen € 19,95.