Herdenking 75 jaar bevrijding

De bevrijdingsoptocht op het ‘Eiland in de Maas’ in 1945. "Leve ons vorstenhuis". Afbeelding: Stichting Streekmuseum

Tijdelijke tentoonstelling “75 jaar Herdenken en Bevrijding Eiland in de Maas”.

Deze tentoonstelling wordt gehouden in het Trefcentrum, te bereiken via het museum in Stevensweert. De belangrijkste thema’s zijn:

• In de filmzaal van het museum: film van de Operatie “Black Cock” januari 1945. Deze film van ca. 45 minuten houdt verband met “De Slag om de Roer Driehoek”, die mede bepalend was voor de bevrijding van Midden Limburg en dus ook voor Ohé en Laak en Stevensweert.
  • Voorwerpen, foto’s en documenten die verband houden met de diverse fases van WO II: met o.a. als thema’s: mobilisatie en Duitse inval, bezetting, luchtoorlog, verzet, evacuatie, bevrijding, oorlogsslachtoffers, oorlogsschade en herdenken.
  • Looptijd van de tijdelijke tentoonstelling: telkens van 13.00 – 16.00 uur. In het Trefcentrum op 22, 25, 26 en 29 december 2019 en 1 januari 2020.  Aansluitend in afgeslankte vorm in de filmzaal van het museum van januari t/m maart op zondag; van april t/m 1 juni elke donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Bezoekers aan de tentoonstelling ontvangen vanaf 22 december – zolang de voorraad strekt – het gratis boekje met de nieuwe fietsroute van 11 km in Ohé en Laak en de bewegwijzerde historische wandelroute in Stevensweert.

Opening op 21 december 2019 om 14.00 uur in de St. Stephanuskerk in Stevensweert.

• Het bestuur van Amici Insulae zal bij deze gelegenheid hun gedenkboek in het kader van 75 jaar Bevrijding toelichten en aanbieden. Dit boek wordt te koop aangeboden.
  • Het bestuur van het museum Stevensweert / Ohé en Laak zal toelichting geven op de tentoonstelling.
  • Burgemeester S. Strous (de gemeente is hoofdfinancier van de activiteiten) zal de openingshandeling verrichten en daarbij het woord voeren. Aansluitend zal pastoor L. Creemers het woord voeren over 75 jaar Herdenken.
  • De toespraken worden afgewisseld met twee muzikale intermezzo’s.

Nieuwe fietsroute vanaf het museum in Stevensweert, over Ohé en Laak van ca. 11 km.
Deze route wordt in december 2019 voorzien van 10 panelen met foto’s en tekst over bijzondere plekken / gebeurtenissen, die een belangrijke rol hebben gespeeld tijdens WO II. De route met 10 panelen zal tot eind 2020 beschikbaar blijven om te verkennen.

Bestaande bewegwijzerde historische wandelroute door de kern van Stevensweert.
Deze route van ca. 1,5 km zal in december 2019 voorzien worden van 10 panelen met foto’s en tekst over bijzondere plekken / gebeurtenissen, die een belangrijke rol hebben gespeeld tijdens WO II. De panelen zullen tot eind 2020 beschikbaar blijven om te verkennen.

Namens het bestuur en de werkgroep
John van Engelen
voorzitter

De bevrijdingsoptocht op het ‘Eiland in de Maas’ in 1945. "Dat brachten ons de bevrijders". Afbeelding: Stichting Streekmuseum