Alternatieven voor het oplaten van ballonnen in de gemeente Maasgouw

De laatste jaren vindt discussie plaats over de wenselijkheid van het oplaten van ballonnen. Ballonnen zijn slecht voor natuur en milieu. Bovendien kan bij het oplaten van ballonnen de richting en hoogte niet door menselijk ingrijpen worden bepaald. Dit kan voor gevaar zorgen. Daarom is besloten om het oplaten van ballonnen in Maasgouw op grond van de Algemene plaatselijke verordening te verbieden. Dit besluit sluit aan bij het duurzaamheidsbeleid van de gemeente. Wel zijn er alternatieven voor verenigingen en organisaties die tot nu toe regelmatig ballonnen oplieten. We vragen onze Kinderraad ook nog om advies.

Slecht voor natuur en milieu

Ballonnen zijn slecht voor natuur en milieu. Zo kunnen dieren ballonnen aanzien voor voedsel, waardoor hun maag verstopt kan raken. Ook kunnen dieren verstrikt raken in de linten die aan ballonnen vastzitten. En metalen onderdelen en andere spullen die aan de ballon hangen, kunnen in de natuur terechtkomen. Hierdoor ontstaat zwerfafval. Verder bestaat het risico op brandgevaar bij droge zomers.

Global Goals

Het niet meer oplaten van ballonnen draagt ook bij aan de Global Goals: de doelen om van de wereld een betere plek te maken. Als gemeente hebben wij ons aan deze doelen verbonden. Zo  streven we naar minder afval en milieuvervuiling. En dragen we zorg voor ons mooie landschap en onze waardevolle natuur. Want ook voor onze kinderen en kleinkinderen moet Maasgouw een fijne plek zijn om te leven. Daar werken we samen aan. Stap voor stap veranderen naar nog beter.

Alternatieven

Er zijn verschillende soorten ballonnen. We kennen de reguliere ballon gemaakt van latex of folie, de herdenkingsballon, de vuurballon, de sfeerballon, de geluklampion, de Thaise wensballon en de papierballon. Nu het oplaten van ballonnen niet meer is toegestaan, biedt de gemeente verenigingen en organisaties die regelmatig ballonnen oplaten alternatieven.

In plaats van het oplaten van ballonnen kan gedacht worden aan de volgende activiteiten:

•    bellen blazen (bijvoorbeeld met een professioneel apparaat zoals een bellenblaasmachine);
•    bloemen op het water gooien;
•    oplaten van vliegers;
•    houden van een lampionnenoptocht;
•    wenslinten in een boom of aan een speciaal daarvoor gemaakt paal met dwarslatten binden;
•    fluitjes uitdelen en zo met elkaar een fluitconcert geven;
•    ballonconcert, met z’n allen tegelijk de ballon piepend leeg laten lopen;
•    verloting in plaats van ballonwedstrijd;
•    ballonfiguren bouwen;
•    met figuurlinten zwaaien;
•    lasershow;
•    show met drones;
•    deelnemers het aantal ballonnen laten raden die in een ruimte zijn gestopt.

Voor het organiseren van deze activiteiten heeft u mogelijk toestemming van de gemeente nodig. Verder kan er nog andere wet- en regelgeving van toepassing zijn. Samen met de Kinderraad gaan we bovenstaande alternatieven bespreken en komen we nog met meer leuke manieren om iets te vieren of uit te drukken.

Meer informatie

Voor meer informatie en eventuele vragen kunt u contact opnemen met de afdeling Dienstverlening via het telefoonnummer 0475 – 85 25 00.

Bronvermelding: Delta Limburg
                              Gemeente Maasgouw