Overdracht voorzitterschap en afscheid nemen van het museum

Overdracht voorzitterschap en afscheid museum!

Recent heeft tijdens de jaarvergadering van de stichting Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak, John van Engelen het voorzitterschap van het bestuur overgedragen aan Huub Peeters. Huub, Stevensweertenaar in hart en nieren, was gedurende drie jaar vicevoorzitter en dus bekend met het reilen en zeilen van het museum en van het Trefcentrum.
John, geboren in Echt, was medeoprichter van het museum in 1982 en is 42 jaren onafgebroken dagelijks bestuurslid geweest. Eerst 20 jaar penningmeester, vanaf 1999 gedurende 25 jaar voorzitter, waarvan 5 jaar tevens secretaris a.i.. Tijdens het door het bestuur aan John aangeboden recente afscheidsfeest, liet hij in een foto rapportage die ruim 40 jaren de revue passeren. Vanaf de start in 1983 in het Protestantse kerkje, de verhuizing in 1991 naar het voormalige gemeentehuis van Stevensweert, na drie verbouwingen naar het museum van de huidige omvang. In die jaren werden door het bestuur, dat uitsluitend bestond uit vrijwilligers, drie grote opgravingen uitgevoerd, tentoonstellingen bedacht en uitgevoerd, boeken geschreven en uitgegeven etc. John heeft samen met zijn collega bestuurders geijverd naar samenwerking met zoveel mogelijke instanties, zoals: de gemeente, Amici Insulae, de VVV/Hart van Limburg / Limburg Marketing, de kerkbesturen, de dorpsraad en de besturen van de musea in de regio. Dit laatste heeft o.a. geresulteerd in het combiticket waarbij nu 6 musea aangesloten zijn en de betalende bezoeker aan één van de deelnemende musea, gratis het combiticket ontvangt en daarmee de overige musea met 50% korting kan bezoeken.
In die 40 jaar werden behalve de sterk gegroeide permanente expositie in het museum, met o.a. de replica van de Kantharos ook actief meegewerkt aan o.a. de archeopunten, de reconstructie van de vestingwerken Stevensweert, de canon van de gemeente Maasgouw, het zichtbaar maken van het Walburgdomein in Ohé en Laak en van het Fort Cantelmo in Roosteren.
In 2023 werd uitgebreid het 40 jarig jubileum van het museum samen met Amici Insulae gevierd en dat leverde o.a. het prachtige jubileumboek Maas-Machthebbers-Mensen op en de bouw van het militaire strafpaard. Zo’n strafpaard staat afgebeeld op een afbeelding van de Hoofdwacht Stevensweert uit 1740.

Bij het recente afscheid van John kreeg hij uit handen van locoburgemeester S.Blomen de ‘Maasgouw Sculptuur’ uitgereikt voor zijn bijzondere verdiensten voor het museum Stevensweert / Ohé en Laak. ‘Ook zijn grote betrokkenheid bij diverse initiatieven rondom het cultuur historisch erfgoed in de kern van Stevensweert is aanleiding voor het uitreiken van de onderscheiding’.

In het dankwoord gaf John aan dat hij met trots terugkeek op wat met het bestuur, met de vrijwilligers en samen met die andere instanties bereikt is. Daarbij stond hij ook expliciet stil bij het thuisfront, dat hem die ruimte gaf.

Bijschrift foto: Overdracht van de voorzittershamer door John van Engelen (links) aan Huub Peeters.