Open Monumentendagen staan in het teken van het 300 jarig bestaansfeest van de Hompesche molen

Open Monumentendag bij de Hompesche Molen

Tijdens Open Monumentendag opent Natuurmonumenten de deuren van haar cultuurhistorische gebouwen.

Bij de Hompesche Molen in Stevensweert worden bezoekers op zondag 11 september getrakteerd op gratis excursies, muziek én toneel. Ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan van de Hompesche Molen, zijn dit jaar extra activiteiten dankzij de medewerking van lokale verenigingen die een ode brengen aan de molen en daarmee een bijdrage leveren aan het programma.

Openluchtconcert
De plaatselijke harmonieën Sint Caecilia Ohé en Laak en Sint Stephanus Stevensweert geven ‘s ochtends van 10.30 uur tot 11.30 uur een gezamenlijk openluchtconcert op het molenterras.
Bezoekers kunnen genieten van zorgeloze zondagochtendmuziek; van een snelle, temperamentvolle Spaanse mars tot filmmuziek in de sfeer van het wilde westen.

Rondleidingen
In de middag zijn er rondleidingen door molenaars, gidsen en boswachters.

Samen de molen beklimmen, op pad met een natuurgids in het tegenover gelegen natuurgebied de Molenplas of meedoen aan een historische wandeling naar voormalig kasteeldomein Walburg onder leiding van een VVV-gids. Er is voor ieder wat wils.

Toneel en meer

In de middag zijn er korte voorstellingen door lokale toneelspelers, die historische personages uitbeelden. Maak kennis met Graaf von Hompesch, de molenbouwer en Walburgse hofdames.
In het streekmuseum kom je meer te weten over belangrijke figuren in
de molengeschiedenis. Tijdens de Open Monumentendagen is toegang gratis.

Kidsactiviteiten
Ook de kids hoeven zich niet te vervelen. Ga mee nazomerspeuren met het hele gezin,
beklim de molen of kom langs bij de boswachter. En natuurlijk nog even lekker ravotten in de OERRR-speeltuin.

Goed om te weten
Het optreden door de harmonieën vindt plaats in de openlucht op het molenterras naast de speeltuin, en duurt ongeveer een uurtje. Tip voor bezoekers: kleed je op een buitenconcert.
Op het terras zijn zitplekken in de vorm van picknicktafels aanwezig. Neem eventueel een eigen krukje/stoeltje of zitkleedje mee. Bij slecht weer gaat het concert niet door.

Meer info en aanmelden
Kijk voor het volledige programma, praktische en actuele informatie op
Het aantal deelnemers aan de excursies is beperkt.
Zeker zijn van een plekje? Meld je dan vooraf aan via de website.

Bij de molen is een ruime parkeerplaats. Kom je uit de buurt? Kom dan zoveel mogelijk op de fiets of te voet.

Onderstaande foto van de toneelgroep uit Stevensweert is gemaakt door Thieu Vogels.