Coöperatie Duurzaam Maasgouw

Nieuws van de Coöperatie Duurzaam Maasgouw (CDM).

Sinds kort biedt de Coöperatie Duurzaam Maasgouw (CDM) ook een INFRA-ROOD scan aan. Hiermee kun je de warme en koude plekken in een gevel, dak, ramen, maar ook binnenshuis bij radiatoren, leidingen, vochtplekken en lekkages, zichtbaar maken. In een rapport worden de maatregelen aangegeven hoe warmtelekken kunnen worden ‘gerepareerd’ en dat scheelt natuurlijk in de maandelijkse energiekosten.

Infra-rood scan
Met een IR-opname maak je de temperatuurverschillen zichtbaar. Deze temperatuurverschillen duiden dan op een groter warmte-, ofwel energie-verlies. De opnames worden geanalyseerd en berekend. In een rapport worden vervolgens de maatregelen aangegeven hoe warmtelekken kunnen worden ‘gerepareerd’. Voor een goede kwaliteit IR-opname moet er een duidelijk temperatuurverschil aanwezig zijn. Dus zo’n IR-opname kan het beste in het winterseizoen worden gemaakt!

Maatwerk Energieadvies
Daarnaast biedt de CDM het bekende “Maatwerk Energieadvies” aan. Elk huis is anders en een energiescan zal per woning dan ook een unieke uitslag geven. De energiescan is dan ook maatwerk voor elk huis, gevels, dak, vloer, ramen en deuren en met inbegrip van alle installaties en apparatuur. Ter plekke worden alle gegevens opgenomen.
Maatwerk is enorm belangrijk, want alleen met een zorgvuldige registratie van de gebouwelijke situatie en van de woon- en leefsituatie is het mogelijk een goed en betrouwbaar advies op te stellen.
Investeringsmaatregelen die je nu neemt moeten “no-regret” maatregelen zijn: investeringen waarvan je nooit spijt krijgt. Alle investeringen voor ingrepen moeten afdoende zijn om straks van het gas af te kunnen gaan en die minimaal 25 tot 30 jaar voldoende blijven. Ook als je misschien over 15 jaar je huidige CV-ketel gaat vervangen door een warmtepomp. Dan nog moet alles wat je nu of de komende jaren stapsgewijs wilt verbeteren of vervangen aan of in de woning nog voldoen en niet gesloopt moeten worden.

Coronaproof
De corona-pandemie dwingt CDM momenteel wel tot voorzichtigheid: over de uitvoering van de data opname ter plekke moeten goede afspraken gemaakt worden. Als beide partijen het verantwoord vinden, dan neemt de CDM de opdracht voor het maken van een Maatwerk Energieadvies natuurlijk graag aan.
Voor inwoners van Maasgouw subsidieert de Gemeente Maasgouw de energieadviezen van de CDM.

Twee opties:

1. Infra-Rood scan met rapport: Energielekken worden in beeld gebracht -advies hoe deze te verhelpen – leden betalen €30.
2. Maatwerk Energie advies: uitgebreide woningopname, installaties en apparatuur – uitgebreid advies – leden betalen €30.

Ook mogelijk voor niet-leden en het MKB
Niet-leden betalen € 125. Het lidmaatschap van de coöperatie bedraagt jaarlijks €10. Tarieven voor het MKB op aanvraag.

Bronvermelding: