Vacature voor secretaris van het bestuur van de Stichting Streekmuseum Stevensweert/Ohé en Laak

Vacature voor secretaris van het bestuur van de stichting Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak.

Het bestuur en de vrijwilligers van het museum zijn trots op het museum Stevensweert / Ohé en Laak, dat reeds 40 jaar bestaat en een belangrijke bijdrage levert aan het uitdragen van de geschiedenis van het Eiland in de Maas. Belangrijk is om ook zorg te dragen voor de bestuurlijke continuïteit. Daarom is het bestuur dringend op zoek naar een geïnteresseerde persoon voor de vacature van de secretaris.
De secretaris functie a.i. van het museum wordt momenteel waargenomen door de voorzitter.
Van de secretaris wordt verwacht:
           Gedegen kennis van het Microsoft office pakket
           Gemakkelijk contacten kunnen leggen
           Accuraat zijn
           Teamspeler

De Taken van de secretaris zijn:
                        E-mails en brieven voor het museum lezen, selectief intern doorsturen (bestaande lijst)

en beantwoorden                                                                              2x per week

Fysiek museum archief bij houden

Notuleren bestuurs- en DB-vergaderingen                                    1x per maand

Nieuws aandragen voor opname op website museum
                        Bijdrage leveren aan kwartaal nieuwsbrieven                               1x per kwartaal

Artikel voor jaarboek Amici Insulae
                        Museumnieuws                                                                                  december
                       Jaarverslag opstellen                                                                         januari

2023 is voor het museum een bijzonder jaar: 40 jaar jubileum!
Het verwachte tijdsbeslag is 1 vergaderavond per maand en daarnaast 3×1 uur per week thuis.
Alle bestuurlijke activiteiten zijn vrijwilligerswerk. Gemaakte kosten voor het vervullen van de functie worden vergoed.
Voor achtergrond informatie over de inhoud van het museum: zie website museumstevensweert.nl

De doelstellingen van het museum zijn:
                                      Het verzamelen, conserveren, bewaren, bestuderen en tentoonstellen van geschied-
                                      en volkskundige objecten, in het bijzonder voor zover betrekking hebbend op het
                                      zogenaamde Eiland in de Maas (Stevensweert en Ohé en Laak).

Het verbreiden en stimuleren van de kennis over het bovengenoemd gebied waarbij
                                      voornamelijk de rol van de voor Zuid-Nederland unieke vesting Stevensweert een belangrijk
                                      accent vervult.
                                      Het uitdragen van deze kennis op lokaal, regionaal, provinciaal, landelijk en
                                      grensoverschrijdend gebied.

Het museum heeft de status van “geregistreerd museum”, dit is landelijk de hoogste status op het gebied van musea. Tevens is het museum een ANBI organisatie (Algemeen Nut Beogende Instelling), wat fiscaal gunstig is voor eventuele schenkingen aan het museum.

Het bestuur van het museum bestaat uit zeven leden. Momenteel is er dus één vacature: het secretariaat. Binnen het bestuur vormen de voorzitter, secretaris, penningmeester het dagelijks bestuur (DB).
De vergaderfrequentie van het totale bestuur is 1x per maand. Het DB vergadert uitsluitend indien daar tussentijds aanleiding voor is.

Het bestuur huurt van de gemeente Maasgouw het complex Jan van Steffeswertplein 1 te Stevensweert. Het pand bestaat uit twee onderdelen: het museum en het Trefcentrum.

Het bestuur werkt contractueel in het museum samen met het VVV-ML / Hart van Limburg. Beide organisaties bemensen één gezamenlijke balie in het museum. Het bemensen van de balie gebeurt of door de professionele VVV kracht of door één van het tiental baliemedewerkers die als vrijwilliger “in dienst zijn” bij de VVV. Dit geldt tevens voor het tiental gidsen. Diverse mensen bekleden meerdere functies voor museum / VVV.

Daarnaast werkt het museum o.a. samen met de vereniging Amici Insulae, gemeente Maasgouw, Federatie kerkbestuur Maasbracht, Stichting Vrienden van het Protestant kerkje, Samenwerkende musea in de regio (combiticket), Federatie Limburgse Musea, de provinciale museum consulent en de landelijke Museumvereniging (museumkaart).

Voor vragen of informatie, neem s.v.p. contact op met John van Engelen, voorzitter (06 1077 4650) of Huub Peeters vicevoorzitter (06 5498 0613).
Wij verheugen ons op jouw belangstelling! We nodigen jou graag uit voor een oriënterend gesprek!