Bijna 40 jaar geleden, in 1983, vond er onder leiding van burgemeester Mooren een grote reconstructie plaats in de oude kern van Stevensweert. Als start van de werkzaamheden toentertijd werd een oorkonde in beton gestort. Binnenkort herhaalt de geschiedenis zich en gaan de werkzaamheden in de oude kern van start. Daarbij wordt de oorkonde opgegraven en wordt er een tijdcapsule geplaatst. En daarvoor zijn we op zoek naar voorwerpen of informatie uit Stevensweert.
Tijdcapsule
Een tijdcapsule is een (kleine) capsule gevuld met voorwerpen en/of informatie, die bedoeld is om mensen in de toekomst (zoals archeologen, antropologen en historici) te helpen een beeld te krijgen van een bepaalde tijdsperiode. Ook voor inwoners is dat natuurlijk heel interessant.
Voorwerpen voor in de capsule
Voor de nieuwe tijdcapsule gaat de gemeente op zoek naar voorwerpen of informatie die een beeld geven van Stevensweert van nu. We willen graag aan verenigingen, andere organisaties of personen uit Stevensweert vragen om stukken aan te leveren. Daarvoor zijn enkele voorwaarden:

• De tijdscapsule is 50×10 cm. Het gaat dus om kleine voorwerpen of zaken op papier (maximaal 2 pagina’s, mag dubbelzijdig);
  • De spullen moeten geschikt zijn om jarenlang in een tijdcapsule geplaatst te worden;
  • De spullen worden eigendom van de gemeente.

Een unieke kans dus om de spullen of informatie van uw verenigingen of uw buurt te vereeuwigen! U kunt papieren of spullen aanmelden via info@gemeentemaasgouw.nl o.v.v. tijdscapsule Stevensweert. Dit kan tot zondag 7 augustus. Daarna nemen we contact met u op over het verzamelen van de spullen. Documenten kunnen direct als bijlage gemaild worden. Bij teveel aanmeldingen maakt de gemeente een selectie. De nieuwe tijdcapsule wordt begin september geplaatst.
Start van de werkzaamheden
Met de werkzaamheden wordt ook de oude oorkonde naar boven gehaald. Een bijzonder moment waar we de inwoners van Stevensweert graag voor uitnodigen. Meer informatie daarover volgt nog. Met het omhoog halen van deze oorkonde starten we ook de werkzaamheden in de oude kern. De werkzaamheden duren (naar verwachting) tot mei 2023.

Artikel oorkonde
Hieronder is een artikel te vinden uit Dagblad de Limburger uit 1983 over het plaatsen van de oorkonde.

Artikel plaatsing oorkonde Stevensweert
          Delta Limburg