Opruimen van afval

Op dinsdag 3 en woensdag 4 augustus zal in de omgeving van Stevensweert (de Visplas) en bij Walburg opgeruimd worden. Kijk op Natuurmonumenten of via de mail k.jans@natuurmonumenten.nl

Na het hoogwater is er enorm veel rommel en plastic achtergebleven in de natuur langs de Maas. We merken dat er ontzettend veel vrijwilligers vanuit de aangrenzende buurten, ook vanuit Stevensweert, en verder weg uit het land klaarstaan om te komen helpen met opruimen. Dat is fantastisch en daar maken we als terreinbeheerder heel graag gebruik van. Opruimen moet wel veilig en verantwoord gebeuren. Het is nog niet veilig om op eigen houtje de terreinen in te gaan. Voorlopig blijven de terreinen daarom nog afgesloten voor publiek, omdat veel plaatsen nog erg gevaarlijk zijn.

Wel is het belangrijk dat we zo snel mogelijk starten met opruimen. En dat doen we graag samen met vrijwilligers. Duidelijk is dat er ook heel veel afval handmatig verwijderd moet worden. Daarom organiseert Natuurmonumenten voor haar gebieden gerichte opruimacties, onder begeleiding van onze boswachters en medewerkers die goed op de hoogte zijn van de (veiligheids)situatie ter plekke. Afgelopen week vonden de eerste opruimacties plaats. Zie daarvoor:

De komende weken organiseren we meer begeleide opruimacties langs de Grensmaas en rond de Maasplassen. We nodigen buurtbewoners en relaties van harte uit om mee te komen helpen.

Aanmelden kan via de website https://www.natuurmonumenten.nl/hoogwateropruimactie. In de loop van vandaag kun je de eerste opruimacties op de locaties Elba/Grevenbicht, Vissersweert, Meers en Molenplas op de site van Natuurmonumenten vinden.
De komende tijd worden er steeds meer locaties toegevoegd. Neem dus regelmatig een kijkje als je graag wilt meehelpen als vrijwilliger. Let op: we werken met kleine groepen, en de plekken zijn gauw vol.
We stellen het op prijs als jullie deze berichtgeving onder de eigen achterban willen delen, want ook hier geldt : vele handen maken licht werk.
Alvast bedankt! En neem met vragen gerust contact op.
Kay Jans
Boswachter Communicatie en Beleven