KBO afdeling Maaskernen brengt met haar leden een bezoek aan het Streekmuseum Stevensweert/Ohé en Laak

Woensdag 17 mei a.s. brengen wij een bezoek aan het Streekmuseum Stevensweert/ Ohé en Laak.
Bijeenkomst 14.00
uur op Jan van Steffeswertplein 1, 6107 BZ Stevensweert.
Kosten € 5,00 per persoon, dit is inclusief een kopje koffie of thee en vlaai. Graag
gepast betalen bij de entree.

Het Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak spant zich in om het historisch verleden
van het “Eiland in de Maas” waar mogelijk zichtbaar te maken. Niet alleen door de presentatie in het museum maar ook door samenwerkingen voor het behoud van het cultureel erfgoed.
Diverse items komen daarbij aan bod. Zo is er een uitgebreide collectie
baggervondsten en een miniatuur baggermolen te zien.
Van het middeleeuwse kasteel, dat in het centrum van Stevensweert lag, is een fraaie maquette te bewonderen. Ook de Spaans vesting is te bewonderen aan de hand van een maquette.
Kasteel Walburg komt weer tot leven met een uitgebreide presentatie van voorwerpen uit de periode dat het landgoed nog bewoond werd. De beeldentuin is op verzoek te bezoeken met bouwresten van kasteel Walburg en grensstenen.
De vestingwerken werden in 1633 door de Spanjaarden aangelegd. Vanuit het middelpunt van de vesting werd een overzichtelijk karakteristiek stratenpatroon ontworpen om de vesting beter te kunnen verdedigen. Alle straten lopen als ‘spaken in een wiel’ naar het middelpunt. Dit stratenpatroon is nog altijd duidelijk zichtbaar.

Aanmelden is mogelijk tot 3 mei en kan bij:
Piet Leijendeckers telefoon 572313 of per mail
en bij Theo Hendrix telefoon 462219 of per mail
KBO Maaskernen Secretariaat: Oeverzicht 14, 6067 BK Linne
Locatie: Suikerdoossingel 19, 6051 HN Maasbracht
Telefoon: 0475-464207 E-mailadres: kbomk@live.nl
Voorzitter: mevr. A. Levels Secretaris: mevr. M. Coelen Penningmeester: dhr. T. Hendrix
Algemeen bestuurslid: dhr.P Leijendeckers

KBO afdeling Maaskernen behartigt de belangen van de oudere in de kernen van
Maasbracht, Maasbracht-Beek, Stevensweert, Ohé en Laak en Linne. Iedereen die 50 plusser is kan lid worden van onze vereniging en ontvangt dan 11 keer per jaar het blad ONS vol informatie, tips en raadgevingen speciaal voor ouderen. Tevens kunt u gebruik maken van onze belastingservice.

Onze vereniging heeft elk jaar een interessant activiteitenprogramma met themamiddagen in activiteitencentrum De Spil in Maasbracht. Daarnaast zijn er activiteiten zoals een stedentrip met bus, een bezoek aan museum, een fietstocht, een wandeltocht en een boottocht.
Onze vereniging is een van de grootste binnen de gemeente Maasgouw. Het lidmaatschap voor 2023 kost slechts € 24,00. Wilt u ook profiteren van onze interessante activiteiten, dan kunt u zich aanmelden bij een van de bestuursleden. Heeft u interesse om bestuurslid van onze vereniging te worden, dan kunt u zich eveneens wenden tot een van de bestuursleden.