Kerstmis vieren in de parochie van Sint Stephanus

HOE VIER IK KERSTMIS?

De meeste mensen vieren Kerstmis als een mooi familiefeest, als een mooie gelegenheid om elkaar nog eens op te zoeken. Vaak worden er cadeautjes uitgewisseld. Kerstmis is natuurlijk ook een familiefeest. En het vieren ervan is een mooie traditie. Maar het is altijd goed om te kijken waar onze tradities vandaan komen, wat de wortels zijn, want als de wortel er niet meer is, dan sterft de traditie. De wortel van het Kerstfeest is uiteraard de geboorte van Jezus, zo’n 2020 jaar geleden.

Het is vreemd dat veel mensen juist dat vergeten zijn. Kerstmis als feest van de geboorte van Jezus Christus heeft veel van zijn betekenis verloren, zelfs voor mensen die zich christen noemen. Dat zie je ook op veel plaatsen: wél een kerstboom, lichtjes, de kerstman, rendieren, maar geen kribje meer, geen stalletje. Hij, om wie het feest begonnen is, lijkt de grote afwezige. Men kijkt niet meer naar Hem om.
Het is niet anders dan bij het de eerste Kerstmis. Er was voor Maria en Jozef geen plaats in de herberg. Jezus werd geboren in een stal, ver weg van de “beschaafde” wereld. En het waren de “onbeschaafden”, de herders die naar Hem toekwamen, die voor Hem op de knieën vielen. Terwijl de zogenaamd “fatsoenlijke” mensen lekker thuis zaten of in de herberg.

Als je de bron van een rivier afsluit, droogt de rivier uit. En als je goed om je heen kijkt, dan lijkt de stroom van kerstvreugde al een heel eind opgedroogd. Vooral in de wereld van de commercie wordt het Kerstfeest “uitgemolken” en van zijn oorspronkelijke betekenis ontdaan.

Alles is erop gericht om munt te slaan uit Kerstmis, om er veel aan te verdienen. De aanbiedingen vliegen je om de oren en de consument lijkt er alleen maar aan te denken hoe hij zijn buik kan vullen met een heerlijk diner. Geen stalletje onder de boom, maar wel een overdaad aan cadeaus. Onze traditionele wens voor een “zalig Kerstmis” is vervangen door een wens voor “prettige of vrolijke feestdagen”. In Engeland is het woord “Christmas Tree” op openbare plaatsen verplicht gewijzigd in “Holiday Tree”. U weet het wel: “om niemand te kwetsen”.
Werden wij christenen maar weer eens wakker! Gingen we maar weer eens gaan nadenken over de kern van het christelijke Kerstfeest: de geboorte van Jezus.
Wellicht loont het de moeite om eens na te denken over een paar vragen:
• Zoek ik in het leven vreugde of plezier?
• Voor wie Is God mens geworden? Ook voor mij?
• Hoe vier ik Kerstmis in mijn gezin? En in de kerk?
• Hoe leg ik mijn (klein)kinderen uit wat Kerstmis is?
• Maak ik plaats voor Jezus in de herberg van mijn leven?
Het opbouwen van het stalletje onder de kerstboom zou ons eraan moeten herinneren dat we van ons hart een kribbe moeten maken, waarin Jezus weer geboren kan worden. We kunnen ook anderen aanzetten om weer eens na te denken over de oorspronkelijke betekenis van Kerstmis door hen een “echte” kerstwens te sturen waarin iets staat over de komst van Jezus. Misschien dat we dan ook bereiken dat Jezus ook opnieuw in de harten van anderen geboren wordt. Dan kunnen ook zij een “Zalig Kerstmis vieren”.
Pastoor L. Creemers

Zie Nieuwsbrief 156

Kerstmis 2022 in Stevensweert
Traditiegetrouw wordt het Kaarsenfeest in Stevensweert op het einde van de Advent georganiseerd. Dit jaar op 16 december aanstaande.
Het kaarslicht zorgt dit jaar misschien nog meer dan andere jaren voor hoop op vrede in de gezinnen, de gemeenten, het hele land, over de hele wereld en zal op die manier een betere wereld uitdragen.
Kerstmis vieren betekent uitkijken naar de komst van het Kerstkind en het licht.

In de kerk van de parochie van Sint Stephanus zijn de volgende diensten:
Zaterdag 24 december : Om 20.00 uur zingt het dameskoor met het klarinetensemble o.l.v. Bob Daniels.
Maandag 26 december:  9.30 uur luistert de Jeugdharmonie SOL de H. Mis op.

Op Eerste en Tweede Kerstdag is de kerk van 14.00 uur tot 16.00 uur opengesteld, zodat iedereen de kerstkribbe kan bekijken en een kaarsje kan laten branden. De voorafgaande jaren waren veel mensen die hier gebruik van gemaakt hebben door met hun (klein)kinderen naar de kerk te komen.