De Hompesche molen is reeds 300 jaar geleden gebouwd en dat vieren we met een feest

Beste verenigingen, inwoners en  vrienden van de Hompesche Molen en het Eiland in de Maas.

Op 22 augustus 2022 bestaat de Hompesche Molen 300 jaar. Natuurmonumenten wil dat bijzondere moment niet zomaar voorbij laten gaan. Via deze mail willen we je informeren over onze ideeën. Ook vragen we jou om input, omdat we dit graag samen willen vieren!

Gezellig molenfeest
Vanuit verschillende hoeken wordt ons gevraagd hoe het 300-jarig bestaan van de oude dame wordt gevierd. Dat bepalen we graag samen met de inwoners. De molen is immers van iedereen die het rijksmonument een warm hart toedraagt. Met elkaar houden we de molen en haar geschiedenis levend. We zien het ook als een mooie gelegenheid elkaar weer eens te ontmoeten.

Wij denken eraan om een activiteitenweekend te organiseren voor jong en oud; voor buurtgenoten en andere geïnteresseerden. Het idee is een programma vol lokale ideeën en initiatieven. Denk aan broodjes bakken met kids, een Hompesch toneelspel door lokaal talent, een muzikale uitvoering, kraampjes met plaatselijke ambachten of streekproducten en excursies met een historische gids, molenaar of boswachter. Partijen die willen meedoen zijn trekker van hun eigen activiteit. Natuurmonumenten faciliteert en coördineert het geheel en verzorgt de promotiemiddelen.
Als datum hebben we nu het weekend van 20 en 21 augustus op het oog, of het weekend van de Open Monumentendagen: 10 en 11 september. Afhankelijk van de reacties, bepalen we wat de beste keuze in. Niks staat nog vast.

Jubileumroute
Verder willen we in het jubileumjaar graag een route downloaden van de Hompesche Molen naar Walburg ontwikkelen voor de website en Route App van Natuurmonumenten. De route en weetjes bij verschillende punten onderweg werken we graag samen uit met lokale historische experts.

Doe je mee?
Via de mail horen we graag of jouw groep/organisatie/vereniging een bijdrage wil leveren aan een gezellig feestweekend ter ere van 300 jaar Hompesche Molen. Zijn er andere ideeën voor een ‘ode aan de molen’, dan horen we dit ook graag. Je kunt dit aangeven in een antwoord op deze mail. De volgende stap is dat wij begin 2022 met alle geïnteresseerde partijen een eerste oriënterende bijeenkomst plannen, om verdere ideeën en de kaders uit te wisselen.

Tot slot
Natuurlijk zal e.e.a. afhankelijk zijn van de corona-ontwikkelingen, maar laten we het nieuwe jaar positief tegemoet zien.
We kijken in elk geval uit naar jouw reactie en wensen je voor nu prettige en gezonde feestdagen en een voorspoedig 2022!

Mochten er tussentijds vragen zijn, neem dan gerust contact op.
mevr. Kay Jans
Venboordstraat 6 6005 PJ Weert
tel.: 0682115684
Te bereiken op maandag tot en met vrijdagochtend.
Via de mail: k.jans@natuurmonumenten.nl
Via de site:  www.natuurmonumenten.nl