Zet hem op 60!!

Coöperatie Duurzaam Maasgouw (CDM) is een van de 60 energiecoöperaties die zijn gestart met de landelijke actie  ‘Zet hem op 60!‘  om huishoudens te motiveren hun cv-ketel op 60 graden te zetten en daarmee energie en geld te besparen. Hierbij zijn ook nog duurzame prijzen te winnen. CDM kan dan wel niet langs de deuren gaan om bewoners te vragen hun cv-ketel op 60 graden te zetten, maar hoopt toch veel inwoners van Maasgouw te bereiken.
Met hulp van de Stichting Urgenda  zijn we de actie gestart “Zet ‘m op 60” . Hierin nodigen we iedereen uit de ketelwatertemperatuur van de gebruikelijke 85 graden terug te draaien naar 60 graden, zonder verlies aan comfort. Deelnemers maken een “ketel-selfie” waarmee ze “bewijzen” de keteltemperatuur terug gedraaid te hebben en sturen dat op. (www.duurzaammaasgouw.nl/zetmop60) Daarmee dingen ze mee naar enkele duurzame prijzen die Urgenda ter beschikking stelt. Zetten ze die “ketel-selfie” ook op sociale media met hashtag’s dan dingen ze twee keer mee naar die prijzen.

img

Chris Hamans van CDM: “De meeste cv-ketels staan standaard veel te heet ingesteld. Door de temperatuur van het verwarmingswater naar 60 graden terug te brengen, werkt je ketel efficiënter. Zo bespaar je veel gas en daarmee energie en geld. Dat kan oplopen tot wel € 60 per jaar.”

Energiecoöperatie: energiebesparing en opwek van duurzame energie

Coöperatie Duurzaam Maasgouw is een van de ruim 200 energiecoöperaties in Nederland. Deze lokale initiatieven stellen zich ten doel energie te besparen en wekken duurzame energie op. Allemaal zonder winstoogmerk. De coöperatie in Maasgouw is eind 2018 opgericht, telt op dit moment circa 70 leden, en geeft energieadviezen op maat voor elke specifieke situatie en ontwikkelt momenteel een klein zonnepark waarvan leden van de coöperatie mede-eigenaar kunnen worden. Zo vloeit de opbrengst van de opwek van zonne-energie terug naar de gemeenschap. Met de actie “zet ‘m op 60” kan in elke woning zonder enige investering bespaart worden op de energiekosten.

Cv-ketel op 60 graden: efficiënter gebruik, effectieve besparing

Een cv-ketel staat vanuit de fabriek standaard afgesteld op 85 graden, veel heter dan voor de meeste huizen nodig is. Met een simpele handeling is de temperatuur van het verwarmingswater (dus niet het warme douche- of kraanwater!) makkelijk naar 60 graden te brengen. De coöperatie verwijst op haar website naar de gratis korte en simpele instructiefilmpjes voor alle gangbare cv-ketels.

“Meestal is het niet meer dan een simpele draai aan de knop, waarmee je al gauw tientjes per jaar bespaart. Bovendien wordt je woning energiezuiniger, terwijl je comfort en warmte gelijk blijven. Een kleine moeite om iets goeds te doen voor het klimaat,” aldus Chris Hamans van de coöperatie.

Campagne

Voor de campagne Zet ‘m op 60! werkt de Coöperatie Duurzaam Maasgouw samen met Urgenda. Doel van de campagne is de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk terug te dringen. De campagne wordt onderschreven door vrijwel alle fabrikanten van cv-ketels. Zie ook de campagnesite

Huishoudens die meedoen aan de actie, maken kans op duurzame prijzen; als hoofdprijs betaalt Urgenda een jaar lang de energierekening. Doet een huishouden via de energiecoöperatie mee aan de actie, dan maakt de energiecoöperatie zelf ook nog kans op € 2.500.

Bronvermelding: www.deltalimburg.nl
                              www.duurzaammaasgouw.nl