Koninklijke onderscheidingen in 2020

M.S.G. Verwijlen-Peurteners

Tijdens de afsluiting van de 20ste editie van het Kaarsenfeest Stevensweert op 13 december 2019 heeft mevrouw M.S.G. (Mariet) Verwijlen-Peurteners (69) uit Stevensweert uit handen van burgemeester S.H.M. Strous de onderscheiding Lid in de Orde van Oranje Nassau mogen ontvangen.

Mevrouw Verwijlen zet zich sinds 1986 in voor de gemeenschap van Stevensweert. Zij is één van de vrijwilligers van het eerste uur van de Stichting Kaarsenfeest. Als programmacoördinator zorgt zij ieder jaar voor een mooie invulling van deze avond.

Daarnaast zet zij zich sinds 2000 in als bestuurslid en vrijwilliger voor de parochie in Stevensweert en na de toevoegingen van respectievelijk Maasbracht, Maasbracht-Beek, Linne en Ohé en Laak voor de parochiefederatie Maasbracht e.o.
Van 1986 tot 1995 is mevrouw Verwijlen ook secretaris geweest van de lokale afdeling van ZijActief.

M.F.  Smetsers-Coenen

Tijdens het Kerstdiner van ‘Same aan taofel, aete wat de pot sjaft’ op 20 december 2019 heeft mevrouw M.F. (Mia) Smetsers-Coenen (88) uit Stevensweert uit handen van burgemeester S.H.M. Strous de onderscheiding Lid in de Orde van Oranje Nassau mogen ontvangen.

Mevrouw Smetsers heeft zich sinds 1988 ingezet voor de lichamelijk kwetsbare medemens in de gemeenschap. Van 1988 tot 2000 is zij voorzitter geweest van de plaatselijke Zonnebloemafdeling in Horst en was zij van 2000 tot 2008 bestuurslid van deze afdeling. Daarnaast zat zij van 1989 tot 2000 in het bestuur van de regionale Zonnebloemafdeling Horst aan de Maas.

In Stevensweert heeft zij aan de wieg gestaan van de oprichting van de plaatselijke Zonnebloemafdeling ‘Terra Mosa’ en was zij van 2010 tot 2012 voorzitter van deze afdeling. Tot 2018 is zij als vrijwilliger verbonden geweest aan Terra Mosa. Voor deze verdiensten is ze benoemd tot ere-voorzitter.

Ook was zij initiator van ‘Same aan taofel, aete wat de pot sjaft’, waar mensen uit Stevensweert 1x per maand samen kunnen eten, praten en een spelletje doen.
Tussen 1990 en 2007 was mevrouw Smetsers ook suppoost en gids in de Lambertuskerk in
Horst.

J.F. van Engelen

John van Engelen is mede-oprichter en was van 1982 tot 2000 penningmeester en van 1998 tot heden voorzitter van de Stichting Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak. Verder maakt hij al jaren deel uit van het gidsenteam Stevensweert.
Ook was hij tussen 1987 en 2000 penningmeester van het kerkbestuur van de parochie H. Stephanus, een rol die hij tussen 1996 en 2007 ook vervulde bij het Ambrosiusbroederschap. Bij de parochie is hij sinds 2005 vrijwilliger.

Ook was hij mede-initiatiefnemer en voorzitter van de stichting 750 jaar parochie Stevensweert.

Voor zijn verdiensten werd hij op 24 april 2020 tot Lid in de Orde van Oranje Nassau benoemd.

J.M.A. Mueters

Jan Mueters is al tientallen jaren actief in vele verschillende vrijwilligersfuncties. In Stevensweert verleende hij zijn diensten onder andere aan RKVV Stevensweert (jeugdleider, hoofdtrainer, voorzitter jeugdafdeling), basisschool H. Hart Stevensweert (secretaris schoolbestuur), kerkbestuur (secretaris), voorzitter vereniging “Groene Kruis” Stevensweert, lid van het Ambrosiusbroederschap, voorzitter TVSO Stevensweert, stadsgids Stevensweert en voorzitter van de dorpsraad.
Daarnaast was hij actief binnen verschillende samenwerkingsverbanden gericht op het voortgezet en speciaal onderwijs.
Tussen 1986 en 2019 was hij werkzaam in uiteenlopende functies in het onderwijs waarbij met name de verbinding werd gezocht met het bedrijfsleven.

Voor al deze verdiensten werd hij op 24 april 2020 tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau benoemd.